۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۳
کد خبر: 179345

قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: پیامبر (ص) فرمودند: پاره ای از تن من در خراسان مدفون خواهد گشت، هر گرفتاری، وی را زیارت کند خداوند گرفتاری اش را برطرف می کند.<BR>

این مستحب ثواب 70 حج را دارد

به گزارش قدس آنلاین، زیارت مرقد شریف امام رضا (ع) و انعکاس آن در روایات پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهل بیت (ع) و تاکید و سفارش معصومین (ع) در مورد زیارت آن در کتب اهل سنت، حاکی از اهمیت و جایگاه ویژه آن حضرت (ع) بوده و سنت بودن زیارت مرقد پاک وی را به وضوح نمودار می سازد و به این نکته اشاره ای نشده است.
در این نوشتار روایاتی در فضیلت زیارت قبر امام رضا (ع) از زبان پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصوم (ع) که در منابع معتبر اهل سنت وارد شده، بیان می شود:
حاکم نیشابوری شافعی به سند خود از امام رضا (ع) روایت کرده است: از امام رضا (ع) روایت شده که پیامبر (ص) فرمودند: پاره ای از تن من در خراسان مدفون خواهد گشت، هر گرفتاری، وی را زیارت کند خداوند گرفتاری اش را برطرف می کند و هر گنهکاری او را زیارت کند خدای متعال گناهانش را می آمرزد.
همچنین، از عایشه روایت شده که رسول خدا (ص) فرمودند: کسی که فرزندم را در طوس زیارت کند گویی یک حج بجا آورده است. عایشه پرسید: یک حج؟ پیامبر (ص) فرمودند: دو حج. عایشه پرسید: دو حج؟ رسول خدا (ص) فرمودند: سه حج. عایشه ساکت شد. پیامبر (ص) فرمودند: اگر سکوت نمی کردی تا هفتاد حج را برمی شمردم.
جوینی شافعی با سلسله سند خود از فضال روایت کرده که گفت:
از علی بن موسی الرضا (ع) شنیدم شخصی نزد وی آمد و به امام (ع) عرض کرد: ای فرزند رسول خدا! پیامبر (ص) را در خواب دیدم که به من می فرمودند: چگونه خواهید بود اگر پاره تن من در سرزمین شما مدفون و گوشت بدنم در سرزمین شما پنهان شود و از امانت من چگونه محافظت می کنید؟ امام رضا (ع) در پاسخ فرمودند: من آن شخصی هستم که در سرزمین شما دفن خواهد شد، پاره تن رسول خدا (ص) و همان امانتی هستم که هر شخصی اگر با معرفت به حق من و اطاعت از من، مرا زیارت کند من و پدرانم شفیعان او در روز قیامت خواهیم بود و کسی که ما شفیعان او باشیم نجات خواهد یافت، هر چند گناهان وی به اندازه گناهان جن و انس باشد.
امام رضا (ع) در تایید جریان مذکور به نقل از پیامبر (ص) می فرمایند: هر کس مرا در خواب ببیند واقعا مرا به خواب دیده است، زیرا شیطان به صورت من و هیچ یک از جانشینانم ظاهر نمی گردد، رویای صادقه جزئی از هفتاد جزء پیامبری است.
حاکم نیشابوری شافعی به سند خود روایت کرده که از امام جواد (ع) شنیدم می فرمودند: هر کس قبر پدرم را زیارت کند خداوند گناهان گذشته و آینده اش را می آمرزد و چون روز قیامت شود برای او جایگاهی در مقابل جایگاه رسول خدا (ص) قرار می دهند تا وقتی که خداوند به حساب همه بندگانش رسیدگی کند.
همچنین حاکم به سند خود از صقربن دلف روایت کرده که گفت: از امام هادی (ع) شنیدم که می فرمودند:هر کس حاجتی دارد به زیارت قبر جدم امام رضا (ع) با انجام غسل برود و بالای سر حضرت (ع) دو رکعت نماز بخواند و حاجتش را در قنوت نماز از خدا بخواهد که حاجت او برآورده خواهد شد البته به شرط اینکه حاجت او، گناهی یا قطع رحمی (خویشاوندی) نباشد. مکانی که امام رضا (ع) در آن دفن شده قطعه ای از بهشت است هر مومنی آن حضرت (ع) را زیارت کند خداوند او را از آتش جهنم نجات می دهد و داخل بهشت می گرداند.
منابع:
1- امام رضا (ع) به روایت اهل سنت؛
2- ینابیع الموده ذی القربی، ج2؛
3- وسیله الخادم الی المخدوم در شرح صلوات چهارده معصوم (ع).
انتهای خبر/

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.